Прочетен: 381 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 10.12.2007 08:22
Народното изкуство старост няма. От люлката да гроба то е галило поколенията и им е връщало топлината на майчините скути, привързаността към родната земя, радостта и вярата в утрешния ден. Малко знаем за народните празници и обредното изкуство, което е карало своя творец месеци преди празника да живее и да се вълнува с него. Не сме се взрели достатъчно дълбоко в душата на онези, които по сборове, сватби, кръщенета и календарни празници, са творили чудеса от символи, галерия от образи.
Да надникнат в съкровеното, да се сродят с народното творчество, събрало мъдростта на вековете – това е идеята на учениците от СОУ „Козма Тричков”, участващи в клуб „Родолюбие”, които през учебната 2007/ 2008 година ще работят по проект „Традицията е жива”. Целта е да получат знания за организацията на празнично – обредните цикли, да се запознаят със същността на различните ритуали и обреди, да изяснят синкретизма при тях като основен принцип.
До момента учениците осъществиха среща с отец Александър от Врачанската митрополия, който увлекателно ги запозна с особеностите на християнството, юдаизма и исляма, спря вниманието им на Господските и Богородични празници.
Не по-малко вълнуващо бе посещението в Етнографския комплекс и срещата с г-жа Йорданка Манкова.
Думите й върнаха учениците назад във времето – към обредните практики във връзка с Бъдни вечер и Коледа. Децата с интерес слушаха емоционалния разказ за магичната сила на тези празници, за множеството обичаи, които ги съпровождат, за гаданията и прогнозите, както за цялата следваща година, така и за отделния човек, за благопожеланията, целящи да отблъснат злите сили и да доведат доброто и красотата в бита ни, да пожелаят здраве и живот, семейно щастие и стопанско благополучие.
Учениците от пети клас посетиха детския отдел на Регионална библиотека „Христо Ботев”, където се запознаха с нейните обслужващи, справочни и информационни възможности.
Работата по проекта ще продължи през цялата година и ще завърши с изработването на продукт, отразяващ проучените и пресъздадени обичаи.